توضیحات :
دانلود مبانی نظری و سوابق پژوهشی تعاریف و دیدگاه های رفتار شهروندی سازمانی در 49 صفحه در قالب Word قابل ویرایش.
فهرست مطالب و بخشی از متن :
3 رفتار شهروندی سازمانی................................................................................................45
2-3-1 تعریف شهروندی..................................................................................................................50
2-3-2 دیدگاه های نظریه پردازان درباره مفهوم رفتار شهروندی سازمانی............................51
2-3-2-1 دیدگاه چستر بارنارد در رفتار شهروندی سازمانی...............................51
2-3-2-2 دیدگاه کاتز و کاهن در رفتار شهروندی سازمانی....................................51
2-3-2-3 دیدگاه اسمیت.........................................................................................52
2-3-2-4 دیدگاه گراهام......................................................................................................53
2-3-2-5 دیدگاه کوپمن................................................................................................................54
2-3-2-6 دیدگاه پودساکف و همکاران............................................................................................55
2-3-2-7 دیدگاه اسپکتور و فوکس...............................................................................55
2-3-3 رفتار شهروندی سازمانی و همبسته های آن در سازمان...........................................56
2-3-3-1 رضایت شغلی و رفتار شهروندی سازمانی..............................................................56
2-3-3-2 نقش عدالت سازمانی در بروز رفتار شهروندی سازمانی................................57
2-3-3-3 فرهنگ سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی...................................................................57
2-3-3-4 ویژگی های شغلی و رفتار شهروندی سازمانی............................................57
2-3-3-5 جنسیت و رفتار شهروندی سازمانی...................................................................................58
2-3-3-6 سن و رفتار شهروندی سازمانی.........................................................................58
2-3-3-7 تعهد سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی............................................58
2-3-3-8 سبک رهبری و رفتار شهروندی سازمانی............................................................................60
2-3-3-9 رابطه ارتباط فرافردی و رفتار شهروندی سازمانی............................................60
2-3-3-10 دینداری و رفتار شهروندی سازمانی................................................................61
2-3-3-11 ارتباط عدالت سازمانی و رفتارهای شهروندی سازمانی.......................................................................61
2-3-3-12 رابطهی سلامت سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی............................................62
2-3-3-13 نقش رهبری تحولی در رفتار شهروندی سازمانی..............................................62
2-3-3-14 رابطه رفتار شهروندی سازمانی و توانمند سازی کارکنان..........................................64
2-3-3-15 دینداری و تعهد سازمانی....................................................................................64
2-3-4 دو رویکرد اصلی رفتار شهروندی سازمانی.......................................................64
2-3-4-1 رفتار شهروندی سازمانی در قالب تمایز بین رفتارهایی در نقش و فرانقش....................64
2-3-4-2 تمام رفتارهای مثبت در داخل سازمان......................................................................65
2-3-5 ابعاد رفتار شهروندی سازمانی..................................................................................................65
2-3-5-1 ابعاد جهانی رفتار شهروندی سازمانی.............................................................65
2-3-5-2 ابعاد محلی رفتار شهروندی سازمانی............................................................................65
2-3-6 عوامل تاثیرگذار بر رفتار شهروندی سازمانی.............................................................66
2-3-7 مولفه های رفتار شهروندی سازمانی............................................................................. 68
2-3-7-1 آداب اجتماعی.............................................................................................69
2-3-7-2 وجدان کاری..................................................................................................69
2-3-7-3 نوع دوستی............................................................................................69
2-3-7-4 جوانمردی....................................................................................................70
2-3-7-5 نزاکت (احترام و تکریم)........................................................................................70
2-3-8 پیامدهای رفتار شهروندی سازمانی........................................................................70
2-3 رفتار شهروندی سازمانی[1]
امروزه سنجش رفتار افراد در محیط کار و سازمان با هدف دستیابی به نوعی از رفتار فردی که به کارایی و اثربخشی سازمانی کمک دهد، مورد توجه پژوهشگران قرار گرفته است زیرا سازمان ها بدون تمایل کارکنان به همکاری، قادر به توسعهی اثربخشی خود نیستند. سازمان ها نیازمند کارکنانی می باشند که فراتر از الزامات رسمی و قانونی شغل خود تلاش کنند. در ادبیات نوین مدیریت از انجام ارادی و خودجوش وظایف فرانقش، تحت عنوان رفتار شهروندی سازمانی یاد شده است.
در دههی اخیر، بررسی رفتار افراد در محیط کار، توجه محققان را بیش از پیش به خود جلب کرده است. هدف مشترک آنها تعریف نوعی رفتار فردی است که به موفقیت بلند مدت سازمان، کمک می کند (کاسترو و همکاران[2]،2004). سازمان ها بدون تمایل کارکنان به همکاری، قادر به توسعهی اثربخشی خود نیستند. تفاوت همکاری خودجوش با اجباری، اهمیتی فوق العاده داشته، زیرا در حالت اجبار، فرد وظایف خود را در راستای مقررات، قوانین و استانداردهای تعیین شده سازمانی و صرفا در حد رعایت الزامات قانونی انجام می دهد. در حالی که در همکاری خودجوش و آگاهانه، افراد کوشش، انرژی و بصیرت خود را در جهت شکوفایی توانایی های شخصی و حتی به نفع سازمان به کار می گیرند. در ادبیات نوین مدیریت به انجام خودجوش و آگاهانه وظایف فراقانونی توسط کارکنان رفتار شهروندی سازمانی گفته شده است (زارعی متین و همکاران، 1385).
بقاء در محیط نامطمئن و پر رقابت کنونی، سازمان ها را به داشتن نیروهایی متخصص و ماهر ملزم ساخته است، نیروهایی که فراتر از وظایف تکلیفی خود عمل نمایند، زیرا موفقیت سازمان ها به وجود این نیروها بستگی زیادی دارد. شهروند سازمانی کسی است که عادت دارد رفتارهایش فراتر از نقش، وظایف سازمانی و شرح شغل باشد. یک شهروند سازمانی به دنبال این نیست که رفتارهای شایسته اش منتج به پاداش های سازمانی شود. در واقع ریشهی این رفتارها در از خود گذشتگی شغلی نهفته است. با این باور که رفتارهای شایستهی وی به پیشرفت سازمان کمک می کند. عملکرد سازمانی برجسته از طریق تلاش های کارکنان معمولی حاصل نمی شود. یکی از دلایل موفقیت سازمان های بزرگ، داشتن کارکنانی است که فراتر از وظایف رسمی خود تلاش می کنند. مفهوم رفتار شهروندی سازمانی، تحولی در حوزهی رفتار سازمانی ایجاد کرده است. این مفهوم باعث شده تا سازمان های نوآور، منعطف، موفق در برابر بقا و موفقیتشان مسئول باشند. مطالعات اخیر، ارتباط بین رفتار شهروندی سازمانی و رفتار اخلاقی نشان می دهد. رفتار شهروندی سازمانی موجب افزایش عملکرد کارکنان می شود. افزون بر این، مفهوم رفتار شهروندی سازمانی در بخش خدماتی از اهمیت ویژه ای برخوردار است و در بیمارستان ها، هتل ها و بسیاری از سازمان های دیگر به اجرا در آمده است. بسیاری از سازمان ها بمنظور افزایش کارایی خود مفهوم رفتار شهروندی سازمانی را به اجرا گذاشته اند و چنین رفتاری را در سازمان های خصوصی و دولتی افزایش داده اند. اما در ایران مفهوم رفتار شهروندی سازمانی هنوز مفهومی ناآشنا محسوب می شود (ابراهیم پور و همکاران، 1390: ص93).
1Organizational citizenship behaviors
2 Castro &etal