ادبیات نظری تحقیق اندازه گیری عملکرد، ارزیابی عملکرد، کارت امتیازی متوازن .
ادبیات نظری تحقیق اندازه گیری عملکرد، ارزیابی عملکرد، کارت امتیازی متوازن ادبیات نظری تحقیق اندازه گیری عملکرد، ارزیابی عملکرد، کارت امتیازی متوازن |
دسته بندی | علوم انسانی |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 492 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 54 |
توضیحات:
ادبیات نظری تحقیق اندازه گیری عملکرد، ارزیابی عملکرد، کارت امتیازی متوازن در 54 صفحه در قالب Word قابل ویرایش.
فهرست مطالب :
اندازه گیری عملکرد
جدول 1- معیارهای عملکرد سازمانها طی سالهای مختلف
جدول 2-روند تغییرات در اندازه گیری عملکرد [31و30]
منبع داده ها :
نوع داده ها :
مبنای مقایسه:
فرآیندگرایی:
نوع تصمیم :
میزان یکپارچگی:
واحد اندازه گیری:
جدول 3- پیشنهادات برای طراحی و توسعه سیستم ها و چارچوب های ارزیابی عملکرد
- چارچوب های ارزیابی عملکرد
جدول 4- مقایسه چارچوب های ارزیابی عملکرد
جدول 5- مقایسه سیستم های ارزیابی عملکرد
- انتخاب اولیه سیستم های اندازه گیری عملکرد
جدول 6- ویژگی های رویکردهای متداول اندازه گیری عملکرد
جدول 7- مقایسه سیستمهای اندازه گیری عملکرد منتخب
- کارت امتیازی متوازن
- دیدگاه های کارت امتیازی متوازن
شکل 3- کارت امتیازی متوازن ارتباط میان استراتژیها و برنامه های عملیاتی سازمان[98]
الف( دیدگاه مالی
ب (دیدگاه مشتری
ج ( دیدگاه فرآیند های داخلی
د( دیدگاه رشد و یادگیری
جدول 8- بخش بندی شاخص ها در سازمان
توازن بین شاخصهای موفقیت مالی و غیر مالی:
توازن بین اجزای داخلی و خارجی سازمان:
توازن بین شاخصهای عملکرد پسرو و پیشرو:
توازن میان اهداف بلند مدت و کوتاه مدت:
- مزایا و معایب کارت امتیازی متوازن
گام 1- بازبینی تمامی مفاهیم:
گام 2- بازبینی الزامات و تعهدات:
گام 3- ابزار ارزیابی:
گام 4- کاهش شاخص ها:
گام 5- افزودن شاخص های پیشگویانه:
گام 6- الگوگیری از شاخص های شرکت های رقیب:
گام 7- اتصال به سیستم پاداش:
گام 8- پشتیبانی:
بررسی و تمرکز بروی تنها تعداد کمی شاخص عملکرد:
ایجاد ارتباط میان حوزه های مختلف:
بهبود برنامه ریزی استراتژیک:
کمک در یکپارچه کردن برنامه های مشابه:
درک کامل مدیران و کارمندان از چگونگی رسیدن به بالاترین عملکرد:
بهبود مدیریت اطلاعات در سازمان:
جدول 9- معایب و مشکلات سیستم کارت امتیازی متوازن
- نظام های کنترل تشخیصی و تعاملی
- نظام کنترل تشخیصی
- نظام کنترل تعاملی
منابع و مآخذ:
بخشی از متن :
اندازه گیری عملکرد
عملکرد، اصطلاحی است پیچیده که در برگیرنده کلیه مفاهیمی است که موفقیت یک شرکت و فعالیتهایش را در برمی گیرد. مار و نلی[1] معتقدند ارزیابی عملکرد فرآیندی است که عملکرد شاغل با آن اندازه گیری می شود و هنگامی که درست انجام شود، کارکنان، سرپرستان، مدیران و نهایتا سازمان از آن بهره مند خواهند شد[25].
آتینسون و وال[2] ارزیابی عملکرد را توصیف نظام دار نقاط قوت و ضعف عملکرد فرد یا گروه در رابطه با اجرای وظایف محوله تعریف می کند. ارزیابی عملکرد در بعد استفاده از منابع اساسا در قالب شاخصها ی کارایی بیان می شود[26]. همانطور که جدول (2-1) نشان می دهد نگرش به عملکرد طی سالها توسعه یافته است [27].
جدول 1- معیارهای عملکرد سازمانها طی سالهای مختلف
تا سالهای 1950
سالهای 1960
سالهای 1970
سالهای 1980
سالهای 1990
سالهای 2000
اثربخشی
اثربخشی
کارایی
اثربخشی
کارایی
بهره وری
اثربخشی
کارایی
بهره وری
انعطاف پذیری
اثربخشی
کارایی
بهره وری
انعطاف پذیری
خلاقیت
اثربخشی
کارایی
بهره وری
انعطاف پذیری
خلاقیت
قابلیت بقاء[3]
اندازه گیری عملکرد در سازمان ها تا دهه 1970 اندازه گیری سنتی بود. با توجه به اینکه روز به روز محیط تجارت رقابتی شده و شرکتها باید در محیط جهانی رقابت کنند ضعفهای اندازه گیری سنتی عملکرد به مرور بیشتر نمایان شد. در این راستا، روز به روز در مدارک منتشره انتقادها بیشتر شد، تا به طرح سیستم های جدید، معیارهای جدید و روش های جدید انجامید. حوزه اندازه گیری عملکرد در اوایل سالهای 1900 یعنی وقتی که نسبتهای مالی و رویه های کنترل بودجه در دوپونت و جنرال موتورز توسعه یافتند بوجود آمد و معیارهای عملکرد بطور وسیعی مورد پذیرش قرار گرفتند و طی 80 سال گسترش یافتند [28].
ادبیات مربوط به اندازه گیری عملکرد دارای دو مرحله (فاز) می باشد. در مرحله اول، که تا سالهای 1980 بطول می انجامد مرکز توجه اندازه گیری عملکرد بر معیارهای مالی تامین شده توسط سیستم حسابداری مدیریت بود و مرحله دوم از اواخر سالهای 1980 آغاز می گردد که هنوز در حال پیشرفت می باشد. طی این دوره زمانی، تغییرات زیادی در اندازه گیری عملکرد رخ داده و علاقمندی به این حوزه بطور شگرفی افزایش یافته است. حتی برخی از محققین از این مرحله تحت عنوان انقلاب اندازه گیری عملکرد یاد می کنند[29].
تغییراتی که طی این سالها در اندازه گیری عملکرد رخ داد باعث شد اندازه گیری سنتی به اندازه گیری متوازن تبدیل گردد. این تغییرات را می توان در 7 عنصر اصلی خلاصه کرد که عبارتند از: تمرکز، ابعاد، پیش رانها ، اهداف، منافع مورد انتظار، دوره و سبک ارزیابی.
[1] Marr and Neely
[2] Atkinson and Wells
[3] Sustainable : توان رقابت و مقابله با شرایط مختلف جهت تداوم فعالیتها